Solarbus – unik dansk solcellesystemløsning til busser

Endnu en systemløsning har set dagens lys med hjælp fra projektet ”Smart Energy 2 Market”. Systemløsningen har fået navnet Solarbus og dækker over en fælles leverance af solcellestrøm, der leveres som en ”plug & play”-løsning i form af en samlet teknisk og afregningsløsning. Bag systemløsningen står et konsortium bestående af virksomhederne Green Energy Scandinavia, Weissenborg A/S, Definitions ApS og AnyCon.

Ideen bag

Det er Green Energy Scandinavia, der står bag selve grundideen til Solarbus. Green Energy Scandinavia arbejdede allerede med CIGS-solcellepaneler og montagesystemer til forskellige typer af solcelleanlæg, og man så en åbning i markedet i forhold til at bruge solceller på taget af busser.

Det kræver dagligt mange liter diesel at holde en bus kørende; udover at bruge diesel på at køre skal der også bruges diesel til at generere strøm til alle funktionaliteter i bussen. Og diesel er dyrt.

Tanken var derfor, at en solcelleløsning på bussernes tag måtte kunne bruges til at reducere dieselforbruget – og Green Energy Scandinavia gik til folkene bag projektet ”Smart Energy 2 Market” for at få hjælp til at realisere ideen.

Fra ide til markedsklar, banebrydende solcelleløsning

Det resulterede i systemløsningen Solarbus, der giver busselskaberne mulighed for at forbedre deres driftsøkonomi betydeligt på en miljøvenlig måde. Ved at montere solceller på bussernes tage nedsættes dieselforbruget med en forventet besparelse på 5 % på årsbasis, men det er ikke den eneste fordel. Sliddet på bussernes batterier og generatorer reduceres, og samtidig udleder busserne markant lavere CO2.

Systemløsningen benytter CIGS-solceller, som er udviklet med en speciel teknologi, der gør solcellerne tyndere og mere fleksible end traditionelle typer af solceller, hvilket gør, at de kan monteres direkte på bussens tag uden at fylde ret meget.

De er desuden langt mindre følsomme overfor skygge og fungerer derfor optimalt i bymiljøer, hvor der ofte vil være noget, der skygger for solcellerne. Når traditionelle solceller kommer i skygge – selv med blot en lille del af en sektion – afbryder de helt, men det er ikke tilfældet med Solarbus-solcellerne. Her er det kun de få berørte celler på CIGS-solcellerne, der afbrydes, mens resten af panelet stadig producerer strøm. Det samme gælder ved småskader på solcellerne, hvor løsningen stadig fungerer fuldt ud, modsat traditionelle løsninger, som ikke kan producere strøm med skadede solceller.

Tests viser imponerende besparelser selv i solfattige lande

Løsningen med solceller på bustagene er blevet testet i både Norge og Danmark, og her viser de første tal, at selv i disse lande, som har langt færre soltimer end fx Italien, vil løsningen kunne generere omkring 1000 kWh solcellestrøm pr. bus om året. Det betyder en besparelse på ikke mindre end 1000 liter diesel om året og en reduceret CO2-udledning på hele 2,6 tons pr. bus, der har fået monteret solcelleløsningen.

Det er tal, som busselskaberne kan forstå, og de gode tal har da også betydet, at de første danske kontrakter er underskrevet, ligesom de første busser har fået monteret løsningen.

Og det er ikke kun i Danmark – der er også indgået aftaler med busselskaber i flere andre lande som Dubai, Chile, Schweiz, Norge og Colombia, og endnu flere er på vej.

Solarbus er bare starten på eventyret

Solceller monteret på taget, som genererer strøm til det køretøj, de er monteret på, er en genial idé, som naturligvis ikke begrænser sig til brug på busser. Solarbus var bare det første skridt, de næste hedder Solarvan, Solartruck, Solarcamp og Solarship. Og det slutter helt sikkert ikke her…

Du kan læse mere om den nye systemløsning Solarbus på deres hjemmeside.